lunes, 14 de mayo de 2007

Us del ROI

El ROI (Retorn de l'inversió) és el benefici que guanya una empresa després d'haver fet una inversió. És un dels mètodes que es fan servir per tal de saber si una inversió pot ser rentable o no.

El ROI és un mètode fàcil per calcular el guany d'una inversió, ja que només depen de dues variables, del benefici i del cost, però hi ha una tercera variable que afecta molt en les inversions, que és el temps.
Per exemple no és el mateix comprar una màquina que et duri 10 anys que una que et duri 20 ja que la de 20 anys serà més rentable que la de 10 anys.


Tot i això, hi ha empreses que fan servir el ROI per vendre un producte, més concretament, una empresa et ven un producte i et calculen el ROI que tindràs després de comprar aquest producte.
D'aquesta manera deixen clar que amb la compra del producte o ús del seu tindràs benefici segur.



Però buscant també he trobat que en certes empreses han deixat de fer servir el ROI per calcular les seves inversions en les TIC i fan servir altres mètodes, i es que a vegades hi ha el dubte de si una cosa es una inversió o es un cost, com la de posar un ERP a una empresa.

El ROI deja de ser el primer criterio estratégico de inversión

Implantar un ERP: Coste o Inversión ?


Després de llegir aquest últim article se m'ha creat el dilema de quines coses són inversió i no costos o a l'inrevés.

deixo una pregunta a l'aire...

Hem de considerar cost i no inversió, aquella inversió que no ens ha produit el ROI que desitjàvem?

2 comentarios:

Oriol Matavacas dijo...

Jo penso que un cost no és res més que una inversió a llarg plaç. Quan es crea una empresa, hi han uns costos de compra-venda de patrimoni, notari, etc... que els considerem inversió a molt llarg plaç. Estic d'acord amb en que és difícil veure aquesta diferència. A quants anys s'amortitza una Nau industrial? Quin és el període d'amortització d'una nova oficina?
Suposo que als analistes i especialistes en el sector els hi és de gran ajuda aquest anàlisis. També penso que és una bona estratègia de venda “d'abans i després” d'haver aplicat aquella inversió.

Aquí us deixo amb altres exemples d'aplicació del ROI :
Cálculo de ROI para proyectos Open Source
http://www.ecuoug.org/?p=24
The ROI of Moving from Unix to Linux
http://www.intel.com/cd/software/opensource/asmo-na/eng/321472.htm

Víctor Blázquez Francisco dijo...

Creo que todo el gasto que se hace se transforma en un beneficio. Compras un software, lo compras por una razón, y te ayudará en algo, si no, no tiene sentido haberlo comprado. Por lo que eso se transforma en un beneficio, mayor o menor pero se transforma.
Me gustaría dejar una pregunta en el aire, si tienes dinero para invertir, y toca invertir. Hasta que punto no te interesa invertir en algo muy superior a lo que puedas necesitar? Por ejemplo, si tienes que comprar una nueva nave industrial, porque no compras una superior a tus necesidades, Así de esta manera ahorrarte tener que en 5 años por ejemplo, tengas que ir a por una de mayor capacidad, porque se te ha quedado pequeña.