lunes, 21 de mayo de 2007

Just in Time

Què és el just in time?

Just in time, com tots sabeu significa just a temps. És un sistema d'organització de producció de les empreses.


Quins són els principals objectius del JiT?

  • Producció sota demanda

    D'aquesta manera s'assegura que tot el que es fabrica es ven i s'habiten pèrdues per creació la creació de més estoc del compte.

  • Minimitzar l'estoc

    Aquest objectiu va lligat amb el d'abans d'aquest manera s'evita que hi hagi molt d'estoc que alhora pot ser que no sigui venut.

  • No es permeten el errors.

    Per evitar els error fan servir estratègies com les 5s.

    Les 5s és la primera lletra de les següents paraules japoneses:

      Seiri (Organització)

      Seiton
      (Orde)

      Seiso
      (Neteja)

      Seiketsu
      (Neteja estandarditzada)

      Shitsuke
      (Disciplina)

  • Reduir el temps d'entrega

    Ja que es té menys estoc i es fabrica sota demana el JiT pretén que el temps d'entrega no sigui molt elevat.


Aquests objectius per això també s'apliquen a l'hora d'aconseguir el material per la fabricació i també s'apliquen en la relació proveïdor/client.

És per això que una empresa no vol guardar estoc de producte sinó que vol que el guardin el proveïdors i aquests enviïn el material de forma esglaonada. D'aquesta manera es continua la filosofia JiT, de no tenir molt de material sinó es fa servir.


On va néixer el JIT?

El Just in Time va néixer a Japó, més concretament a l'empresa automobilística Toyota, que va començar a usar aquest mètode als anys 50. Japó és una nació petita i es per això que un del principals objectius del JiT és la de la reducció d'espai físic, és a dir la reducció d'estoc ja que sino tenim estoc no l'hem de guardar.

S'ha de comentar que el JiT va aparèixer en una època on moltes empreses treien productes semblants i això va provocar una gran competitivitat en aquest món i les empreses japoneses se'n van saber aprofitar i moltes van passar a ser líders del mercat amb productes electrònics. Com per exemple, la inserció d'empreses fotocopiadores japoneses, com Canon, Ricoh i d'altres, al mercat EEUU, aportant màquines de gran qualitat i de baix cost, fent competència directe a empreses com IBM. I no tan sols en aquest sector, en les motos, Honda i més tard Suzuki, Yamaha, de seguida els japonesos van obrir un gran mercat al Estats Units fent competència a les gran cases nord-americanes com Harley Davinson.


Conclusions del JiT?


El JiT sembla un bon mètode ja que les empreses que l'han aplicat han augmentat la seva productivitat als últims 20 anys, ja que el no perdre estocs suposo un gran estalvi de diners i no tant sols això sino amb el poc marge d'error que es dona també s'eviten moltes pèrdues.


Actualment hi ha moltes empreses que fan servir aquest mètode per tal d'organitzar la seva productivitat, les empreses automobilístiques es són un gran exemple ja que la majoria d'elles fan les seva producció sota demanda.


La gran majoria d'aquestes empreses són Japoneses les quals els hi ha anat molt bé aquesta metodologia de producció, ja que moltes altres no han implementat el JiT en la seva producció i la majoria d'aquestes són empreses europees i nordamericanes.

5 comentarios:

Anónimo dijo...
Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.
Spencer dijo...

Yo también había oído hablar del Cero Stock como un método de ahorro de costes en una empresa (costes de almacenamiento, de exceso de productos que se pueden quedar desfasados, y de disminución de tiempo entre la comprar de las materias primas para la elaboración del producto y la venta del producto elaborado).

Me parecía totalmente razonable y justificado, pero no sabía que formaba parte del método "Just In Time" y que sólo había visto la punta del iceberg como se suele decir.

He estado informándome y me parece que el método nos ofrece muchos puntos donde aprender y mejorar como empresa competitiva.

Os adjunto un link muy interesante al respecto:

http://www.tuobra.unam.mx/publicadas/040920100740.html

Un saludo.
Pedro Generelo - Grupo 10

Oriol Matavacas dijo...

Abans de llegir aquest post i de que el comentessin a classe no coneixia aquest metode i em sembla molt útil.
Moltes empreses el deuen utilitzar també per poder optimitzar l'adaptació al mercat, ja que aquest canvia continuament. D'aquesta manera si una empresa decidieix canviar "d'un dia per l'altre" de producte no té restes d'estoc.
Suposo que les gran empreses tambè utilitzen l'estadistica i els estudis de mercat intensament per utlitzar aquests métodes.

Alejandro Perea Fernández dijo...

La gran virtud del JIT es la redución de costes gracias a la minimización de stock i a la producción bajo demanda.

Como habéis comentado, fue ideado por los japoneses, que de esta forma completaron el aumento de la productividad iniciada con el Taylorismo y resolvieron uno de los problemas más enquistados de Japón, que es la falta de espacio.

El JIT también permite hacer un producto más heterogéneo, al no producir masivamente un mismo producto con las mismas características, sino fabricar un mismo producto con diferencias, más personalizado.

Anónimo dijo...

En alguna ocasión había escuchado que la SEAT de Martorell también pone en práctica el JiT.
Me he informado un poco y en efecto he visto que a parte de la producción propia de SEAT dentro de sus 2.800.000 metros cuadrados, ademas cuenta con un completo parque industrial de proveedores a tan solo 2.5 km.

Así que practicamente minutos despues de hacer el posible pedido de piezas a las industrias, ya las tienen en SEAT. Muy práctico.