jueves, 24 de mayo de 2007

Les fires, una eina de màrqueting eficaç

Les fires, com ja sabem tots, son llocs on les persones que volen vendre productes o serveis es concentren i ho exposen. Normalment les fires no acullen sempre a qualsevol tipus de empresa, sinó que durant uns dies s’ajunten empreses de productes o serveis que tenen alguna cosa en comú, com per exemple Construmat, que acollia a empreses i professionals en el mon de la construcció; el Saló Nàutic, que reuneix a empreses que venen productes relacionats amb la navegació, i un llarg etcètera.

Però, perquè acudir a una fira? Doncs la resposta és fàcil. Les persones que estiguin molt interessades en un tipus de productes aniran a les fires per a trobar nous proveïdors i veure les innovacions del sector. Són llocs on donar-te a conèixer, presentar novetats, exposar els productes i fer-ne demostracions i el més important, tenir contacte directe amb molts possibles clients.

Les fires en el procés de ventes són gairebé tant eficaces com la venta directa, i la gran afluència de possibles clients fa que en pocs dies es realitzin les comandes que amb altres mètodes s’haguessin realitzat en varis mesos.

Altres utilitats que tenen les fires son comparar els productes de la competència per a millorar els nostres, trobar-se amb altres professionals del sector, recopilar dades sobre el mercat, etc.

Per a més informació i dades estadístiques podeu visitar la secció “utilidad de las ferias” de la pàgina web de la Asociación de Ferias Españolas: http://www.afe.es/home_n_1.htm

10 comentarios:

Víctor Blázquez Francisco dijo...

Es una forma interesante de hacer publicidad de aquello que vendes a otras empresas interesadas en comprar o contratar tus servicios.
Además, este tipo de ferias, te ofrece la posibilidad de ver aquello en lo que trabajan otras empresas y te puede dar una idea para desarrollar/crear algo mejor y de esta manera mejorar. Es decir, crea una competencia interesante, ya que enseñas tus nuevos productos o en los que actualmente trabajas a otras empresas y estos a ti.

Oriol Matavacas dijo...

Penso que en si les fires són mes eficaces perquè reuneixen tant a comprador o venedors d'un mateix sector. Això fa que tant compradors com venedors ja sàpiguen el que van a buscar i estiguin mes receptius ens aquell matèria que no si fos un ofertant en solitari. També penso que hi ha un public per aquest mercat que s'espera a comprar a aquests sectors. Penso que la “tradició” que aquests events tenen fa que també hi hagi hagut un public que el busqui. Sobretot aixó es dona entre els profesionals d'un sector que busca renovar-se o "estar al dia" d'un sector.
Tanmateix també hi afecta que el públic que va a buscar-hi és més critic amb el producte i té més oferta. Aquesta és una dificultat que molts venedors es troben.
Suposo que cal trobar “el punt” per ser participant d'aquest event sense que “el bosc no et deixi veure els arbres”.

Miguel Angel Rubia Raya dijo...

Las ferias son una herramienta muy eficaz a lo que marketing se refiere. No solo porque por parte cliente-empresa, que tiene la posibilidad en una misma area de encontrar mucha variedad de empresas y ver la mejor oferta a su interes.También por parte empresa-cliente ya que expone a un cliente interesado su producto a primera mano sin intermediarios.

Pero tenemos que contar el factor competencia y el bombardeo informativo de que se le hace al cliente en una feria.Podemos observar en una feria empresarial
una lluvia de productos de un mismo sector (o no ) y un cliente que esta buscando algo especifico pero que con tanta cantidad de información puede correr el riesgo de correr una sobresaturación de informacion y elegir a una empresa equivocada.

En conclusión, las ferias son elementos muy decisivos en el area del marketing pero pueden tener ciertas desventajas.

Anónimo dijo...

Es veritat que les fires ofereixen una gran diversitat de productes sobre un tema concret, i això provoca com bé han dit una gran competència entre les empreses representades en aquesta.
Però crec que les fires també intenten explotar la cara “consumista” dels possibles clients. Una persona que va a una fira perquè està interessada en els productes que aquell sector ofereix, al rebre tanta informació pot decidir comprar un article per la il·lusió del moment, com un capritx; que d’altra manera no compraria, o si més no, que no compraria al moment, sinó que faria comptes per veure si pot (monetàriament) permetre’s comprar-ho, i si ho decidís fer, informar-se bé sobre el tema.
Per aquest motiu els venedors de la fira intenten no només donar informació sobre els productes que pots adquirir, sinó també produir la necessitat o desig de comprar-los allà mateix.

Anónimo dijo...

A parte de lo que ya se ha mencionado, no debemos dejar de un lado las super ofertas (o eso nos quieren hacer pensar) que nos da cada expositor.
Al tener la competencia del mismo sector en la caseta de al lado, esto hace que la mayoría de las empresas que se reunen en las ferias nos pongan la miel en los labios con ofertas que según ellos no podriamos encontrar en las tiendas.
No voy a entrar en si estas ofertas son realmente ofertas interesantes o simple paja que nos quieren meter para que piquemos, ya que algunas serán verdad y otras pura charlatanería. Pero lo que si es cierto, es que con tanta oferta, si no vamos con pies de plomo podemos salir de la feria con más cosas de lo previsto y quizas pagando más de lo que verdaderamente costaría.

Alejandro Perea Fernández dijo...

Tal y como se ha comentado, las ferias son un lugar ideal para el trato cliente-empresa. También creo que es el lugar ideal para mostrar las nuevas tendencias / invenciones que desarrollen las empresas, puesto que suelen asistir toda la gente relacionada e interesada con el mundo temático de la feria.

Yo he asistido a dos ferias, a la de Turismo y a la Feria del Disco. Ambas cuentan con una organización increible, donde asisten todas las empresas / instituciones a hacer negocios y relaciones sociales entre ellos, creo que en ferias de éste calibre se cierran más negocios de los que nos podemos imaginar entre empresas del sector, además de servir como plataforma para dar a conocer nuestros productos, o bien para estudiar a a la competencia.

Anónimo dijo...

Lo bueno de las ferias es que la gente que va ya sabe a lo que va, y la gente que ofrece algo allí sabes también basntante bien el tipo de gente que acudira a su stand, por ello pueden organizar, decorar, ofrecer, vender ... las cosas de una manera u otra. De todas formas ojo con lo que a las "supuestas" ofertas se refiera puesto que algunas de estas no diré que sean un timo pero de ofertas tienen poco. No obstante, siempre es agradable ir a una feria sobre un tema que te interese puesto que puedes relacionar/comparar productos sin tener que ir de un sitio a otro de la ciudad buscando una tienda u otra.

Anónimo dijo...

A part de tot el que heu dit de les fires també hi ha una altra cosa molt important. Les fires amb gran afluència de públic aporten una gran quantitat de diners a la ciutat que les acull. Sembla que Barcelona hagi de fer una fira molt important cada mes per a animar una mica la ciutat. Els hotels a plena ocupació, el taxistes tot el dia donant voltes a dalt i a baix, restaurants, etc ... Per un Ajuntament és molt bo tenir una fira ja que dones a conèixer la ciutat i a ajudes a moltes empreses de la ciutat a fer més diners.

Isaac Gallego dijo...

M'agradaria afegir un comentari a aquest fil, que jo considero important. Que suposa per una empresa assistir a una fira, no a nivell comercial, si no a nivell humà i economic?

Potser a nivell economic només suposa una estada i un viatge, però ja és un pressupost a considerar. Per altre banda, a nivell humà, s'ha de disposar de diverses persones (potser només 1, però si és quelcom serios haurien de ser un mínim de 2) per assistir-hi i romandre-hi.

Llavors, està a l'abast de totes les empreses? Jo diria que no. Imaginem una empresa petita, no familiar. Imaginem que es una consultoria que treballa amb projectes de AI. Bé, si aquesta empresa te 5 treballadors que treballen a jornada complerta, i 3 d'ells, treballen mitja jornada a projectes privats que encarreguen a l'empresa, i mitja més a investigació (imaginem que la fira es d'investigació), i enviem a aquesta gent a la fira, com podem seguir tirant endavant a l'empresa?

Amb aquest exemple, potser una mica concret, voldria remarcar que només les empreses que tenen un marge bastant acceptable de recurs humà poden permetres assistir a fires, perdent així potser moltes bones idees i iniciatives que tenen empreses més petites (si mirem estadistiques, per exemple a espanya, el 80% de les empreses, més o menys, son pymes).

Per tant, on podriem trobar una solució? jo proposaria una iniciativa de fires virtuals. Contacte directe durant un periode amb diverses empreses i els seus productes, potser també recolsades per material audiovisual (webcams per exemple) i d'entrada lliure.
S'aconseguiria així molta més afluencia de gent (no s'haurien de desplaçar) i sobretot, l'accés a tothom (fin i tot a particulars, per exemple autonoms, amb idees singulars) a aquest tipus d'events que suposen l'oportunitat d'obrir mercats a les empreses.

clementetb dijo...

Normalment les fires son events temàtics, on podem veure l'estat actual del sector. Estan molt bè ja que les empreses mostren als consumidors tot el seu potencial, projectes en desenvolupament, productes actuals, etc.

Tambè el fet de que estiguin reunides moltes empreses del sector ens permet poder comparar-les, i poder fer millor tria a l'hora de fer una inversió o adquirir els seus serveis/productes