jueves, 31 de mayo de 2007

Certificacions de qualitat ISO:9000

Com no, els senyors de l’Organització Internacional de l’Estandardització també estan posats en els certificats de qualitat. A part de fer estàndards per a formats de gravació de CD’s i codis de països, entre moltes d’altres coses, s’han dedicat a fer un estàndard per a gestionar la qualitat d’una empresa.

La norma principal és la ISO 9001:2000 (2000 és l'any que es va revisar, fins llavors era la 9001:1994), però també hi ha la ISO 9000:2000 que no inclou tants requisits i la ISO 9004:2000 que el que preten és que a part de controlar tot el procés de fabricació, pretén que es millorin tots els processos i la organització interna de l’empresa.

I que certifica aquest estandard? Doncs a diferència del que molts podeu pensar no certifica que un cert producte tingui molta qualitat, sino que el producte sempre serà igual.

Exemple: BIC vs. Montblanc. Imaginem-nos que aquestes dues empreses que fabriquen bolígrafs tenen la Certificació ISO de qualitat ( que si realment no la tenen alguna altra deuen tenir... ). La certificació diu que, independentment que un tingui una qualitat més baixa i l’altre una qualitat més alta, tots els bolis BIC sempre seran iguals, i tots els Montblanc seran iguals ( a excepció de si vols un ultramodel personalitzat amb diamants incrustats i conyes d’aquestes... ).

I que s’ha de fer per a tenir una certificació ISO 9000? Primer de tot el més important és el Manual de Qualitat. En aquest manual s’explica tots els procediments que es duran a terme per a fabricar els productes. La majoria de vegades els procediments van acompanyats de formularis però algunes vegades no. Per exemple un procediment que parli del manteniment de la maquinaria. Si el procediment diu que s’ha de posar greix a una màquina un cop al més, hi haurà un formulari on cada mes s’apuntarà que s’ha engreixat la màquina. Però si el procediment diu que cada treballador desprès d’utilitzar una màquina l’haurà de deixar neta, per això no cal formulari, ja que senzillament s’ha de fer un cop finalitzada la feina.

Un cop s’ha fet tot això i l’empresa rep el certificat, un cop l’any venen uns auditors a comprovar que els formularis s’han omplert, i que el sistema funciona tal com es descriu al manual.

I de què serveix tenir una certificació ISO? De cara al client, assegurar-li que tots els productes que li proporcionis seran sempre iguals, com ja hem dit. Alguns clients es neguen a treballar amb empreses que no tinguin aquestes certificacions, el que no significa que l’empresa realitzi un mal producte o servei, però és una manera de assegurar que el que comprin serà sempre el mateix, en quan a qualitat es refereix.

Tot i això hi ha qui posa en dubte aquests certificats, ja que si l’auditoria és un cop l’any i a més s’avisa amb antelació, l’empresa pot fer a corre-cuita tot el que no ha fet durant un any. No costa gaire omplir un formulari on es posi que cada mes s’ha posat greix a una màquina, oi?

No hay comentarios: